Media Monitor

7 December 2009

Smart Swap

We told you back in September that the New Zea-
land Racing Board was planning to launch a second TV
channel in December. Sure enough, the month is here
and the new channel, TAB TV, will arrive next week
(on the 16th of December), just in time for all those
racing carnivals across Christmas and New Year.

In what we consider a really smart strategy, TAB TV
will make its debut on Sky Digital Channel 35, the
spectrum currently occupied by Trackside -- which
means an automatic audience for the newcomer, as
punters tune in to their usual channel to be greeted
by the siren song of this new temptress.

Don't fret too much for Trackside, though -- it'll be
only one channel away, on Channel 36. And that slot is
being vacated this week by the Rugby Channel, which
shuffles along to Channel 37.

As we noted earlier, TAB TV intends to broadcast
approximately 12 races per hour, including local races
and overseas races from Australia, France, Hong Kong,
North America, Singapore, South Africa and the UK.

Trackside is already running on-screen promotions
trailering its new stablemate. Clearly TV broadcasting
is still profitable — at least if you can offer bets based
around the channel content. Anybody care to place a
wager on the outcome of ‘The Apprentice NZ’? How
about naming the survivors on Outrageous Fortune?
Or betting on what Lost is really all about?

-

(The Trade Me Top Ten for 2009

It's the time of year that many of us make lists (as
does Santa, so behave!). Trade Me has made its
own list, of the Top Ten auction listings of 2009
(defined in terms of total pageviews).

Leading the way: the scary washing machine,
which attracted a staggering 806,220 pageviews
and a final bid of $5160. A mini-industry has since
sprung up to (a) explain the success; and (b)
duplicate it.

It is possible to use Trade Me effectively for
marketing purposes — but none of the Top Ten fall
into that category. These are all one-off auctions

THE TOP TEN TRADE ME AUCTIONS OF 2009

1. Scary washing machine

2. Tractor with free farm

3. John's cast-off (the prime minister's arm cast)
4. Jesus pita bread (toasted pita bread that looked
like Jesus)

5. Diamond engagement ring from cheating ex

6. Roofliss (Toyota Townace that crossed Cook
Strait)

7. Paris Hilton's boarding pass

8. Restaurant 181 (Wellington restaurant sold for a
pittance to a mother and daughter who still
couldn’t make it work)

9. Martin Jetpack (jetpack test flight)

10. Feijoa kiwi (feijoa shaped like a kiwi)

.

that somehow caught the attention of the masses.

J

snippets

WAR OF THE WORDS

The Dom Post is reporting on yet another skirmish
between Hybrid TV (local operators of TiVo, part-
owned by TVNZ) and Sky, this time because of Sky’s
refusal to allow TiVo to publish Prime listings to its
electronic programme guide. The opening paragraph
suggests that "Hybrid Television may [include Prime
programme listings on] TiVo's EPG without the
permission of Sky".

We had to smile. Programme listing copyrights date
back to the sixties and seventies, when television
was state-owned and only the then-government-
owned NZ Listener was allowed to publish television
programme information more than a day in advance.
That monopoly was broken, but only in return for a
fee paid to the orginating broadcaster.

Until now, that arrangement has suited operators —
as recently as April 2007, TVNZ spokeswoman Megan
Richards told the NZ Herald "We will continue to
charge other media where the [TV] listings are being
used for commercial advantage." According to that
2007 article, “TVNZ, unlike TV3, Sky or other broad-
casters, jealously guards its programme listings.”

Irony. It’s an acquired taste.

PLUS, ON OUR BLOG LAST WEEK:
NBR reveals website paid subscriber numbers
Learn the details at www.MediaCounselBlog.co.nz

J

Copyright © 2009 The Media Counsel.

For more details, please talk to your Media Counsel team. Phone 09 360 1077
Web www.MediaCounsel.co.nz Blog www.MediaCounselBlog.co.nz Twitter @MediaCounsel

thecounsel




